Tramwaje w Cieszynie 1911-1921 Èesky   English
Cieszyñski tabor sk³ada³ siê z czterech wagonów silnikowych wykonanych przez firmê Ringhoffer z Pragi (nr seryjne 77 793 - 77 796). Tory tramwajowe, zajezdniê i elektrowniê wybudowa³a firma AEG z Wiednia. Firma ta dostarczy³a te¿ urz±dzeñ elektrycznych wagonów.
Ten sam typ wagonów dostarczono tak¿e do Ústí nad Labem
Miasto Ústí nad Labem (pol. U¶cie nad £ab±, niem. Aussig an der Elbe) le¿±ce w pó³nocno-zachodnich Czechach, zakupi³o w zak³adach Ringhoffera w Pradze niemal identyczny z cieszyñskim model tramwaju. 6 wagonów zosta³o wyprodukowanych w roku 1909 i ró¿ni³y siê od cieszyñskich zamontowanym silnikiem (2x25 kW) oraz szczegó³ami budowy skrzyni wozu. Do ruchu liniowego wprowadzono je w U¶ciu w roku 1909 (nr 21-24) oraz 1912 (nr 25 i 26). Podczas eksploatacji poddawane by³y rozmaitym przebudowom: w latach 1933-1937 wymieniono odbieraki lirowe na pantografy, a pod koniec lat 40. XX w. wprowadzono zabudowane pomosty. Eksploatacjê ostatniego wozu (nr 21) zakoñczono w roku 1965.

Historia tramwajów w Ústí nad Labem (Petr Ježek).


Wagony nr 23 i 25 w U¶ciu. Pierwszy posiada reklamy na burtach.
(obecnie Republika Czeska).

Ka¿dy wagon mia³ 7880 mm d³ugo¶ci, 2100 mm szeroko¶ci i 3240 mm wysoko¶ci. Rozstaw osi wynosi³ 1000 mm. Wóz wa¿y³ 10800 kg.

Skrzynia wagonu by³a drewniana, do po³owy wykoñczona blach±. Wnêtrze wy³o¿one by³o lakierowanym drewnem. Okna otwiera³o siê poprzez wsuniêcie do do³u. Prócz tego zastosowano tak¿e kratki wentylacyjne powy¿ej okien. Przedzia³ pasa¿erski by³ oddzielony od motorniczego odsuwanymi drzwiami. Wewn±trz ustawiono dwa rzêdy miejsc siedz±cych - z jednej strony podwójne, z drugiej pojedyncze. Ka¿dy wagon posiada³ 18 miejsc do siedzenia oraz 13 do stania.
Na osiach pod wagonem zainstalowano 2 silniki elektryczne firmy AEG - ka¿dy o mocy 22 kW. Zasilanie zapewnia³ odbierak lirowy.
O¶wietlenie sk³ada³o siê z reflektora na dachu, g³ównego reflektora na przodzie wozu oraz o¶wietlenia wewnêtrznego.
Tabliczki z oznaczeniem kierunku jazdy (tekst niemiecki - Bielitzer-Strasse i Bahnhof) umieszczono na przodzie wozu oraz w oknach.

Jednorazowo na linii znajdowa³y siê 3 wozy, czwarty rezerwowy czeka³ w zajezdni. Wozy je¼dzi³y co 10-12 minut, czas jazdy w jedn± stronê wynosi³ 12 minut.

Wagony pomalowane by³y pocz±tkowo na bia³o-czerwono. Umieszczono na nich tak¿e herb miasta Cieszyna. Po I wojnie ¶wiatowej zmieniono kolor na ciemnozielony i zlikwidowano niemieckojêzyczne tabliczki (nie zastosowano ¿adnych ze wzglêdu na spory co do jêzyka).

Po przybyciu do £odzi wagony poddane zosta³y przebudowie. Przednie pomosty zosta³y zabudowane i skonstruowane od nowa, zaokr±glono przednie burty i przesuniêto otwory drzwiowe, za³o¿ono przesuwne drzwi, podzielono ¶rodkowe okna oraz wymieniono odbierak lirowy na pantograf. Wagony uzyska³y te¿ nowe malowanie.

W okresie okupacji wagony zosta³y przemalowane. Zamontowano tak¿e nowe lampy dachowe oraz kierunkowskazy.

Po zakoñczeniu wojny wagony znów przemalowano oraz zlikwidowano przed³u¿ane stopnie oraz uchwyty na przednich burtach. Wprowadzono tak¿e dodatkowe gniazda elektryczne z przodu wozu.

Cieszyn£ód¼(w ramach £WEKD 1900-1939 i 1945-1950, LEZ 1939-1945 i MPK w £odzi od 1950 r.)
numer taborowynumer tab. od 1924 do 1949 r.numer tab. od 1949 r.data zakoñczenia eksploatacjinumer tab. po przebudowie na wagon doczepnydata zakoñczenia eksploatacji jako wagon doczepny
139103931.12.19551193† 1.05.1957
2401040† 1.10.1956
341104113.07.19561194† 9.05.1959
4421042† 1.02.1956


Wygl±d wagonów w latach 1911-1920
(Städtische Strassenbahn Teschen)

Wygl±d wagonów od roku 1920 do koñca eksploatacji w Cieszynie

Wygl±d wagonów w latach 20. i 30. XX w. po modernizacji i przebudowie w £odzi
(£ódzkie W±skotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe)

Wygl±d wagonów w okresie okupacji
(Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen)

Wygl±d wagonów w I po³. lat 50. XX w.
(Miejskie Przedsiêbiorstwo Komunikacyjne w £odzi)
Na pocz±tek artyku³u ↑
Copyright © Maciej Dembiniok 2003-