Tramwaje w Cieszynie 1911-1921 Èesky   English
Budowa kolei koszycko-bogumiñskiej spowodowa³a wzrost znaczenia gospodarczego Cieszyna i rozwój miasta. W celu sprawnej komunikacji starego centrum miasta (obecnie polski Cieszyn) ze stacj± kolejow± w rozbudowuj±cej siê nowej czê¶ci za rzek± Olz± (obecnie Czeski Cieszyn) miasto wyst±pi³o w roku 1909 o koncesjê na budowê kolei elektrycznej. Po jej otrzymaniu budowê rozpoczê³a w roku 1910 firma AEG z Wiednia.

Regularny przewóz pasa¿erów rozpoczêto 12 lutego 1911 roku. W±skotorowa (rozstaw szyn 1000 mm) trasa o ³±cznej d³ugo¶ci 1793 metrów wiod³a od ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicê G³êbok±, nastêpnie mostem na Olzie a¿ do stacji kolejowej. Na Rynku oraz przed mostem zbudowano mijanki. Na ulicy Zamkowej odga³êzia³a siê bocznica do zajezdni (o d³ugo¶ci 631 metrów). Zajezdnia by³a niewielka, z trzema torami, na których mog³y staæ po 2 wozy i kana³em naprawczym.
Napiêcie elektrycznej sieci trakcyjnej wynosi³o 750 V, druty umieszczono na wysoko¶ci 5-5,5 metra nad torowiskiem.
Obs³ugê stanowi³o 21 osób. Pierwsza grupa motorniczych i pracowników obs³ugi odby³a praktykê we Wiedniu, nastêpne szkolone by³y na miejscu.
Specjalny bilet wydawany pierwszego dnia kursowania tramwajów w CieszynieBilet papierowy w cenie 14 halerzyMosiê¿ny ¿eton za 6 halerzy
(dla dzieci)
Aluminiowy ¿eton za 12 halerzy
(dla doros³ych)

Op³ata za przejazd wynosi³a 12-14 halerzy. Pocz±tkowo stosowano bilety papierowe sprawdzane przez kontrolerów, pó¼niej wprowadzono ¿etony.

Po zakoñczeniu I wojny ¶wiatowej i podziale miasta w roku 1920 na czê¶æ polsk± (Cieszyn) i czechos³owack± (Èeský Tìšín) tramwaj kursowa³ dalej, ale intensywne kontrole na mo¶cie granicznym (prócz pasa¿erów sprawdzano tak¿e wnêtrze wozu oraz podwozie) uniemo¿liwia³y p³ynn± komunikacjê. Rozdzielenie miasta pomiêdzy dwa pañstwa spowodowa³o, ¿e postanowiono zlikwidowaæ komunikacjê tramwajow±. Nast±pi³o to 2 kwietnia 1921 roku (choæ pocz±tkowo my¶lano tylko o chwilowej przerwie w przewozie). Wagony odstawiono do zajezdni po polskiej stronie. W roku 1921 jeden wóz sprzedano do Bielska, pozosta³e w latach 1922-23 do £odzi. Torowisko i sieæ trakcyjna by³a likwidowana do roku 1923.

W Czeskim Cieszynie istnia³y plany uruchomienia w³asnej linii tramwajowej, jednak¿e do tego nie dosz³o. Obecnie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie dzia³a miejska komunikacja autobusowa, dla ka¿dego z miast osobna.

Zakupiony przez miasto Bielsko wagon u¿ywany by³ w przewozach towarowych i jako wóz rezerwowy. Wykorzystywany by³ on do roku 1925, a nastêpnie zosta³ sprzedany do £odzi.

W £odzi wagony przenumerowano (nr 39-42) i przeprowadzono ich modernizacje. Je¼dzi³y na liniach podmiejskich w ramach £ódzkich W±skotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych (£WEKD) do Rudy Pabianickiej i Tuszyna (patrz mapa £odzi i okolic
Mapa £odzi i okolic z roku 1938. Czerwonym kolorem zaznaczono miejscowo¶ci do których dociera³y cieszyñskie wozy.
). Stosowano je równie¿ jako wozy zastêpcze na linii do Pabianic oraz szkoleniowe i s³u¿bowe.
W czasie wojny s³u¿y³y tak¿e jako poci±gi specjalne (Sonderzug) w ramach Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen (LEZ). Kursowa³y po jednym rano i po po³udniu z Pabianic do £odzi i z powortem i s³u¿y³y do przewozu Niemców mieszkaj±cych w Pabianicach a pracuj±cych w £odzi. Poci±gi te na trasie pomiêdzy Pabianicami a £odzi± nigdzie siê nie zatrzymywa³y i mia³y absolutne pierwszeñstwo przejazdu.
W roku 1956 dwa wozy skre¶lono z ewidencji, a pozosta³e dwa przekwalifikowano na doczepy bierne. Ostatni wagon doczepny wycofano z u¿ytkowania 9 maja 1959 roku. Wiêcej o tramwajach w £odzi w serwisie £ódzkie tramwaje i autobusy.

Na pocz±tek artyku³u ↑
Copyright © Maciej Dembiniok 2003-