Tramwaje w Cieszynie 1911-1921 Èesky   English
Plany budowy tramwaju elektrycznego w Cieszynie s± starsze ni¿ siê wydaje, bowiem ju¿ 7 lutego 1903 roku C.K. Ministerstwo Kolei ¯elaznych wyda³o panu Ferdynandowi Krupitza z Przywozu pozwolenie na techniczne prace przygotowawcze dla elektrycznej kolejki na terenie miasta Cieszyna i okolic. Zaplanowano wówczas zasadnicz± liniê okrê¿n±, która mia³a biec nastêpuj±c± tras±: z dworca kolejowego (obecnie Czeski Cieszyn) obecnymi ulicami Dworcow±, G³ówn±, Zamkow±, G³êbok±, nastêpnie przez Stary Targ do ulicy Menniczej i na Rynek, sk±d dalej trasa mia³a prowadziæ ulic± Szersznika, Wy¿sz± Bram±, Górn±, przez obecny plac Poniatowskiego, Stalmacha, Sienkiewicza, Miarki, 3 Maja i nastêpnie Strzelnicz± do dworca kolejowego co zamyka³o pêtlê. Prócz trasy podstawowej zaplanowano równie¿ kilka jej alternatywnych rozszerzeñ: ulic± Michejdy i Bielsk± oraz ulic± Liburnia i Bobreck± (w tym przypadku linia mia³aby dwukrotnie pokonywaæ liniê kolejow±), a tak¿e trasê nad rzek± Olz± oraz przez obecn± ulicê Èapka. Dodatkowo rozwa¿ano równie¿ mo¿liwo¶æ budowy kolejek o napêdzie parowym lub elektrycznym z Cieszyna do Mostów (ko³o Cieszyna), Sibicy oraz B³ogocic. Jak widaæ by³y to projekty charakteryzuj±ce siê du¿ym rozmachem. Z powodu kosztów, ale tak¿e trudno¶ci technicznych (choæby ostry ³uk z placu Poniatowskiego na ulicê Stalmacha) pomys³y te nie zosta³y zrealizowane, a zgoda ministerstwa wygasa³a po 6 miesi±cach. Mieszkañcy Cieszyna musieli zatem poczekaæ dobrych kilka lat, ¿eby móc skorzystaæ z tramwajów elektrycznych w Cieszynie i to na o wiele krótszej trasie.

Schemat projektowanych w 1903 roku linii tramwaju cieszyñskiego. Zasadniczy przebieg linii okrê¿nej zaznaczono na niebiesko, alternatywne rozszerzenie ulic± Michejdy i Bielsk± na zielono, ulic± Liburnia i Bobreck± na ¿ó³to, brzegiem Olzy na fioletowo, a ulic± Èapka na pomarañczowo.
Tak móg³by wygl±daæ tramwaj na ulicy Willowej (obecnie Sienkiewicza).
A tak na mo¶cie Jubileuszowym im. cesarza Franciszka Józefa I (obecnie most Wolno¶ci)
I na Mariengasse (obecnie Chrobrego)

Jednej nocy w roku funkcjonowa³a w Cieszynie nocna komunikacja tramwajowa - w Sylwestra tramwaje kursowa³y d³u¿ej, bo do godziny 1:00 w nocy dnia nastêpnego. W pozosta³e dni roku ostatni kurs z przystanku na Wy¿szej Bramie mia³ miejsce o 22:42.

„Silesia” nr 298, 1911

Ju¿ w lipcu 1913 roku zarz±dzaj±ca tramwajami cieszyñskimi firma AEG wprowadzi³a interesuj±c± ofertê, a mianowicie mo¿liwo¶æ jazdy tramwajem ze zni¿k± bez konieczno¶ci okazywania legitymacji uczniowskiej dla dzieci o wzro¶cie poni¿ej 1,3 metra. Wy¿si uczniowie musieli przed rozpoczêciem jazdy okazaæ dokument uprawniaj±cy do zni¿ki.

„¦l±zak” nr 29 (221), 1913
Copyright © Maciej Dembiniok 2003-