Cieszyñski tabor sk³ada³ siê z czterech wagonów silnikowych wykonanych przez firmê Ringhoffer z Pragi (nr seryjne 77 793 - 77 796). Tory tramwajowe, zajezdniê i elektrowniê wybudowa³a firma
AEG z Wiednia. Firma ta dostarczy³a te¿ urz±dzeñ elektrycznych wagonów.
Ten sam typ wagonów dostarczono tak¿e do
Ústí nad LabemMiasto Ústí nad Labem (pol.
U¶cie nad £ab±, niem.
Aussig an der Elbe) le¿±ce w pó³nocno-zachodnich Czechach, zakupi³o w zak³adach Ringhoffera w Pradze niemal identyczny z cieszyñskim model tramwaju. 6 wagonów zosta³o wyprodukowanych w roku 1909 i ró¿ni³y siê od cieszyñskich zamontowanym silnikiem (2x25 kW) oraz szczegó³ami budowy skrzyni wozu. Do ruchu liniowego wprowadzono je w U¶ciu w roku 1909 (nr 21-24) oraz 1912 (nr 25 i 26). Podczas eksploatacji poddawane by³y rozmaitym przebudowom: w latach 1933-1937 wymieniono odbieraki lirowe na pantografy, a pod koniec lat 40. XX w. wprowadzono zabudowane pomosty. Eksploatacjê ostatniego wozu (nr 21) zakoñczono w roku 1965.
Historia tramwajów w Ústí nad Labem (Petr Jeek).

Wagony nr 23 i 25 w U¶ciu. Pierwszy posiada reklamy na burtach.
(obecnie Republika Czeska).
Ka¿dy wagon mia³ 7880 mm d³ugo¶ci, 2100 mm szeroko¶ci i 3240 mm wysoko¶ci. Rozstaw osi wynosi³ 1000 mm. Wóz wa¿y³ 10800 kg.
Skrzynia wagonu by³a drewniana, do po³owy wykoñczona blach±. Wnêtrze wy³o¿one by³o lakierowanym drewnem. Okna otwiera³o siê poprzez wsuniêcie do do³u. Prócz tego zastosowano tak¿e kratki wentylacyjne powy¿ej okien. Przedzia³ pasa¿erski by³ oddzielony od motorniczego odsuwanymi drzwiami. Wewn±trz ustawiono dwa rzêdy miejsc siedz±cych - z jednej strony podwójne, z drugiej pojedyncze. Ka¿dy wagon posiada³ 18 miejsc do siedzenia oraz 13 do stania.
Na osiach pod wagonem zainstalowano 2 silniki elektryczne firmy AEG - ka¿dy o mocy 22 kW. Zasilanie zapewnia³ odbierak lirowy.
O¶wietlenie sk³ada³o siê z reflektora na dachu, g³ównego reflektora na przodzie wozu oraz o¶wietlenia wewnêtrznego.
Tabliczki z oznaczeniem kierunku jazdy (tekst niemiecki -
Bielitzer-Strasse i
Bahnhof) umieszczono na przodzie wozu oraz w oknach.
Jednorazowo na linii znajdowa³y siê 3 wozy, czwarty rezerwowy czeka³ w zajezdni. Wozy je¼dzi³y co 10-12 minut, czas jazdy w jedn± stronê wynosi³ 12 minut.
Wagony pomalowane by³y pocz±tkowo na bia³o-czerwono. Umieszczono na nich tak¿e herb miasta Cieszyna. Po I wojnie ¶wiatowej zmieniono kolor na ciemnozielony i zlikwidowano niemieckojêzyczne tabliczki (nie zastosowano ¿adnych ze wzglêdu na spory co do jêzyka).
Po przybyciu do £odzi wagony poddane zosta³y przebudowie. Przednie pomosty zosta³y zabudowane i skonstruowane od nowa, zaokr±glono przednie burty i przesuniêto otwory drzwiowe, za³o¿ono przesuwne drzwi, podzielono ¶rodkowe okna oraz wymieniono odbierak lirowy na pantograf. Wagony uzyska³y te¿ nowe malowanie.
W okresie okupacji wagony zosta³y przemalowane. Zamontowano tak¿e nowe lampy dachowe oraz kierunkowskazy.
Po zakoñczeniu wojny wagony znów przemalowano oraz zlikwidowano przed³u¿ane stopnie oraz uchwyty na przednich burtach. Wprowadzono tak¿e dodatkowe gniazda elektryczne z przodu wozu.
Cieszyn | £ód¼ | (w ramach £WEKD 1900-1939 i 1945-1950, LEZ 1939-1945 i MPK w £odzi od 1950 r.) |
numer taborowy | numer tab. od 1924 do 1949 r. | numer tab. od 1949 r. | data zakoñczenia eksploatacji | numer tab. po przebudowie na wagon doczepny | data zakoñczenia eksploatacji jako wagon doczepny |
1 | 39 | 1039 | 31.12.1955 | 1193 | 1.05.1957 |
2 | 40 | 1040 | 1.10.1956 | | |
3 | 41 | 1041 | 13.07.1956 | 1194 | 9.05.1959 |
4 | 42 | 1042 | 1.02.1956 | | |
 | ← Wygl±d wagonów w latach 1911-1920 (Städtische Strassenbahn Teschen) |
 | ← Wygl±d wagonów od roku 1920 do koñca eksploatacji w Cieszynie |
 | ← Wygl±d wagonów w latach 20. i 30. XX w. po modernizacji i przebudowie w £odzi (£ódzkie W±skotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe) |
 | ← Wygl±d wagonów w okresie okupacji (Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen) |
 | ← Wygl±d wagonów w I po³. lat 50. XX w. (Miejskie Przedsiêbiorstwo Komunikacyjne w £odzi) |
Na pocz±tek artyku³u ↑